Ringa sjukgymnasten.....

Ja, idag behöver jag ringa sjukgymnasten & se om dom kan hjälpa mej på nåt sätt när jag vakna i morse var jag nästan invalid! De värker nåt extremt långt ner i ryggen å låser sej till å från så jag inte alls kan röra mej riktigt jobbigt. Hoppas bara de är tillfälligt och blir bättre om jag vilar ryggen litegrann. Men kan nog vara en god ide att ringa & se om han/hon kan hjälpa mej på nåt sätt iaf. Sen har jag fortfarande inte fått nåt svar ang. bostadsbidrag å nu kommer jag betala den sista hyran idag som jag har pengar till en hyra som sträcker sej till sista April sen MÅSTE jag få bostadsbidrag annars har allt slit & jobb varit helt förjävels & jag å lillen har ingenstans att bo igen..... Ska ringa soc. efter halv ett å prata allvar med dom, dom har ju innan bara krånglat å hänvisat mej tillbaka till soc i sthlm m.m. Summan av kardemumman de har tyckt att jag INTE ska ha nåt bidrag trots att jag är en ensamstående blivande mamma å nu snart höggravid dessutom, förtillfället kan inte jobba m.m. får ingen hjälp alls men nu ska jag säga dom några sanningens ord för jag är så jävla trött på att kämpa livet ur mej för min & lillens skull utan någons hjälp, hjälp jag är MER än berättigad att få efter omständigheterna. Känns tungt allting just nu.....Älskar lillen i magen så ska verkligen kämpa allt jag kan om jag så stupar i slutändan...... En stor ljuspunkt är att min mamma kommer ner till mej och sover över en natt tisdag till onsdag. Känns jätteskönt & ett skönt roligt break från allt detta som inte funkar å som är skit. Tack mamma för de du är guld värd!
Så nu har jag betalt in alla mina räkningar...... dax att äta lite lunch sen ringa sjukgymnasten å socialen.

Puss & Kram
//Mamma Malin med en sparkande liten filur i magen......

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det finns risk för att du inte får soc eftersom du varit gift och man är försörjningsskyldig för varandra. Har skilsmässan gått igenom?

Hoppas du får hjälp! Mer skit behövs ju inte nu direkt. Lycka till.

2009-03-30 @ 15:54:21
Postat av: Anonym

Nä,,, där har du nog lite fel.... man har inte försörjningsplikt till före detta makar i det här landet.... det var fram till någongång på 1950-talet....

Men du som skrivit kanske är född typ på 1930-talet,,, så du kanske inte är uppdaterad på nyare familjerätt eller äktenskapsbalken som för avrigt är mer eller mindre obsolet...

2009-03-30 @ 21:17:27
Postat av: Fredrik

jag hjälper dig i April om du inte får hjälp av soc, var inte rädd att fråga, det är de vänner är till för vet du;)



Kramar i massor!

2009-03-31 @ 03:51:52
Postat av: Anonym

som svar till de två översta inläggen;

i ett äktenskap ska makarna ha lika levnadsstandard (försörja varadnra) och det var det jag tror att inlägg menade... dvs om skilsmässan inte än gått igenom kan malins make bli "skyldig" att försörja henne.. men har svårt och tro att sheriffen kommer och knackar på makens dörr om han väljer att skita i det!

2009-03-31 @ 19:22:16
Postat av: Lisa

Nu lägger jag mig i lite, men om inte skillsmässan gått igenom har man väl rätt att bli försärjd?

2009-03-31 @ 21:32:41
Postat av: Anonym

ja för att göra saken mer uppenbar då.... så finns det inga straffsanktioner på brott i äktenskapsbalken just av de skäl som ligger till grunden för dess existens, dvs, religiösa! Som bekant är staten skild från kyrkan vilket är en jävla tur annars vore väl alla syndare och tuktade till botgöring. Men om du vill ha lite mer klarhet i hur det formuleras i första ÄktB så står som följer:

1§. Äktenskap ingås mellan en kvinna och en man. (redan där spricker det eftersom det inte är genusbundet längre) De som har ingått äktenskap med varandra är makar.

2§. Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa.

3§. Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder.

4§. Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållande skall kunna bedömas.

5§, Äktenskap upplösees genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad.

Voi La!

Så står det men rent rättsligt och straffsanktionsmässigt finns där inga påföljder om man inte följer "lagen", så den är liksom lite överflödig... allt rättsverkande i relationer finns att finna i partnerskapslagen som är mer utförlig och mer verklighetsförankrad.

2009-03-31 @ 23:57:50
Postat av: Anonym

jo det finns rättsfall där domstolen dömt ut till försörjning, men det är i äktenskap där parterna varit gifta läääänge och det uppkommit en klar fördelning om huruvida de olika rollerna i relationen tett sig, exempelvis, mannen har arbetat och försörjt kvinnan som skött hem och barn under en längre tid,,, typ minst tio år,, eller helst 30. Då kvinnan inte kunnat arbeta själv pga hemarbetet etc..... inga självklarheter här inte.... som i USA,,,, HALF! ,,,,

2009-04-01 @ 00:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback